دهمین جشنواره سراسری تئاتر اهر؛ آغاز و انجام زیست محیطی

استفاده نمادین از تصویر پرنده « سیاه خروس» در طراحی تندیس دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر اقدام زیست محیطی ارزشمند و ماندگاری بود. دبیرخانه و متولیان این جشنواره همواره نشان داده اند که کار آن ها « هنر برای هنر» نیست، بلکه از نظر آنها هنر در خدمتِ جامعه و برای خدمت به جامعه است. توجه آنها به حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی به ویژه؛ فرهنگ عامه، دفاع مقدس و محیط زیست و آسیب های اجتماعی گواه این نکته است.

موضوع محیط زیست و به ویژه وضعیت دریاچه ارومیه از محورهای فراخوان دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر(ارسباران) بود و به همین دلیل آثار خوبی در این موضوع به جشنواره راه یافتند. آثاری چون؛ « سوسامیشام سو» و « دامغالی دنیز» که در آیین اختتامیه این جشنواره جوایز ارزشمندی نیز دریافت کردند و از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز تقدیر شدند.

نخستین اجرای دهمین جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر روز یکشنبه ساعت ۱۱ با نمایش «سوسامیشام» سو کلید خورد. آغازی زیست محیطی.

پایان این دوره از جشنواره تئاتر اهر نیز موضوع زیست محیطی داشت. تندیس دهمین دوره جشنواره تئاتر اهر مزین به تصویر نمادین پرنده « سیاه خروس» بود. پرنده ای که بومی منطقه ارسباران است و به عنوان نماد حیات وحش استان آذربایجان شرقی انتخاب شده است. این پرنده نادر جزو گونه های در معرض انقراض کشور معرفی شده و مسئولیت سنگینی علاوه بر مسئولان امر، بر عهده شهروندان ساکن در این منطقه است.

اقدام ارزشمند و ابتکاری دبیرخانه جشنواره تئاتر اهر در راستای ایجاد تلنگر و توجه به این گونه در معرض انقراض و در کل به محیط زیست. تندیس این جشنواره امسال تبدیل به یک پیام زیست محیطی شد. کاری به غایت ارزشمند و تأثیرگذار و فرهنگ ساز.

یادداشت: جعفر خضوعی

۳۶۶