طرح شایسته هنر رزمی هالا در تبریز۲۰۱۸/ فرماندار اهر: باید از ورزش بومی هالا حمایت کنیم

آرخا: در بازدید فرماندار اهر از مدرسه هنر رزمی هالا شهید سالکی؛ بر طرح شایسته هنر رزمی هالا در تبریز ۲۰۱۸ تأکید شد

در بازدید فرماندار اهر از مدرسه هنر رزمی هالا شهید سالکی و دیدار ورزشکاران و مربیان و پیش کسوتان هالا در دفتر موسسه هنر رزمی هالا اهر ارسباران که با همراهی رئیس اداره ورزش و جوانان این شهرستان صورت گرفت، بر طرح شایسته هنر رزمی هالا در تبریز ۲۰۱۸ تأکید شد.

در این بازدید همچنین ضرورت تأمین زمین و احداث مرکز جهانی هالا در اهر و ساماندهی و زیباسازی خیابان استاد ملک جهانی بنیانگذار هالا مطرح و تحقق این امر از سوی فرماندار اهر مورد تأکید قرار گرفت.

 

باید از ورزش بومی هالا حمایت کنیم

فرماندار شهرستان اهر گفت: برای ما افتخار است که ورزش رزمی هالا منتسب به شهرستان اهر است و ساخته و پرداخته و ابداع یک هم وطن از خطه دلاورپرور اهر و ارسباران است و این برای آذربایجان و ایران باعث افتخار و مباهات است.

سیدمحمد عابدی افزود: این ورزش در اهر شکل گرفته و ادامه یافته است و در این شهر باید توجه شایسته ای به آن صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: جزو وظایف اداری و عرفی و دینی و ملی ماست که از این ورزش بومی حمایت کنیم و بنده نظر مثبت و حمایت خود را اعلام کرده ام.

فرماندار اهر با بیان این که؛ آماده کمک های لازم در جهت تأمین اعتبار و زمین برای احداث مرکز جهانی هالا هستیم، اظهار کرد: برای احداث و تأسیس مرکز جهانی هالا در اهر باید برنامه داشته باشیم و طرح های لازم از  ناحیه اداره ورزش و جوانان به فرمانداری ارائه شود تا در برنامه های عمرانی متعدد این پروژه را تعریف کرده و تأمین و تخصیص اعتبارات دولتی لازم را از مجاری و ردیف های مختلف پیگیری کنیم.

عابدی گفت: خیابان ملک جهانی یک خیابان ساحلی است و مسائل روشنایی و ساماندهی آن نیاز به توجه دارد، باید این خیابان به خوبی ساماندهی شود تا در آینده وقتی مهمانی می آید و کنگره و همایشی برگزار می شود، مشکلی نداشته باشیم.

وی با اشاره به طرح موضوع هنر رزمی هالا در تبریز ۲۰۱۸، گفت: عنوان انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، تنها محدود در شهر تبریز نیست بلکه متعلق به شهرستان های ۲۱ گانه استان است.

فرماندار اهر گفت: امروز گردشگری شاخه های مختلفی دارد و تنها محدود در آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی نیست. گردشگرانی که به استان و کشور ما می آیند بخشی ممکن است علاقه مند به موضوعاتی چون ورزش هالا باشند.

عابدی افزود: باید تلاش کنیم داشته های خود را از طریق دبیرخانه ۲۰۱۸ معرفی کنیم و هنر رزمی هالا می تواند یکی از این داشته های ارزشمند ما باشد.

وی با اشاره به ساخت سالن هنر رزمی هالا در مجموعه تربیت بدنی گفت: اخیرا به صورت ابداعی از سوی اداره ورزش و جوانان با مشارکت هالاکاران سالنی برای هالا احداث شد که از نظر اقتصاد مقاومتی حرکت ارزشمندی بود.

سیدمحمد عابدی با بیان این که؛ تربیت صحیح فرزندان این جامعه و سلامتی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است،  گفت: نتیجه نهایی و مهم ورزش سلامتی شهروندان ماست و این که آنها در مکان های سالم به گذران اوقات فراغت خود بپردازند.

وی افزود: در چینن فضایی چهره های پاک و معصوم را می بینیم و افتخار می کنیم که نوجوانان و کودکان و جوانان را در این مکان می بینیم.

هالا از دل تاریخ فرهنگ اهر متولد شده است

پیش از سخنان فرماندار اهر مدیر مرکز مطالعات توسعه هالا در کشور، با ارائه گزارشی از روند شکل گیری و تاریخ ابداع و گسترش هالا، گفت: هالا از دل تاریخ فرهنگ اهر متولد شده و این افتخار را استاد ملک جهانی نصیب ما کرده است.

جعفر خضوعی با اشاره به این که؛ هنر رزمی هالا در آستانه چهل سالگی خود قرار دارد، گفت: ضرورت حمایت از هنر بومی کشور بر کسی پوشیده است و همان طور که ورزش های دیگر کشورها در سطح جهان گسترش یافته و انجام می گیرد، ما نیز باید ورزش بومی خود را در سطح جهانی گسترش دهیم و این کار مستلزم حمایت و اقدامات مسئولان است.

وی افزود: اگرچه هالا در اهر متولد شده و از این نظر باید حرکت های ارزشمندی در این شهر برای هالا انجام بگیرد اما نباید به این نکته بی توجه بود که استاد ملک جهانی پس از ابداع هالا به تبریز مهاجرت کرده و نقش این شهر در رشد و توسعه هالا بسیار بالاست و انتظار می رود در تبریز نیز همانند اهر قدم های شایسته ای برای هالا برداشته شود.

مدیر مرکز مطالعات توسعه هالا با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت کشورهای جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، گفت: طرح موضوع هالا در تبریز ۲۰۱۸ از سوی مسئولان استانی و شهرستان تبریز ضروری است و همه از این موضوع باید حمایت کنیم.

خضوعی با اشاره به این که مسئولان شهرستان اهر طی سال های اخیر توجه و حمایت ماندگاری از هنر رزمی هالا داشته اند، بر استمرار این حمایت ها تأکید کرد و گفت: اولویت مهم اهر برای هالا احداث مرکز جهانی هالاست و در این راه نیاز به حمایت و مساعدت همه جانبه مسئولان شهرستان اهر دارد.

همدلی هالاکاران امتیاز بزرگی برای این ورزش است

اسدی رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اهر با اشاره به این که هنر رزمی هالا بومی کشور ایران است و در اهر که خاستگاه این ورزش به حساب می آید، باید برنامه های ارزشمندی داشته باشیم.

جابر اسدی افزود: همدلی هالاکاران برای جامعه ورزشی هالا یک امتیاز بزرگ به حساب می آید و اخیراً اداره ورزش و جوانان با مشارکت هالاکاران و در قالب طرح بسیج ورزشی و اقتصاد مقاومتی توانست با کمترین هزینه و در مدت ده روز یک سالن ورزشی برای هالا احداث کند.

۲۰۱۶۱۱۱۷_۱۹۱۴۳۶ ۲۰۱۶۱۱۱۷_۱۹۱۶۳۳ ۲۰۱۶۱۱۱۷_۱۹۰۵۴۹