اولین جلسه انجمن کتابخانه های اهر در سال ۹۶ برگزار شد

آرخا: اولین جلسه انجمن کتابخانه های اهر در سال ۹۶ با حضور اکثریت اعضای انجمن در محل فرمانداری اهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی، اولین جلسه انجمن کتابخانه های اهر در سال ۹۶ با حضور اکثریت اعضای انجمن در محل فرمانداری اهر برگزار شد. در این جلسه که به ریاست سمندری، معاون فرمانداری اهر و با حضور رحمان ابراهیمی معاون امور کتابخانه ها و همکاری های کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی برگزار شد، در مورد مسائل و مشکلات کتابخانه های اهر بحث و تصمیم گیری شد.

در این جلسه سمندری معاون فرمانداری اهر با اشارهجمعیت بالای صد هزار نفری اهر وجود دو کتابخانه عمومی در اهر را ناکافی دانسته و گفت متاسفانه مردم حاشیه نشین شهراهر از نعمت دسترسی به کتاب و کتابخانه محروم مانده اند. بنابراین یکی از اقدامات مهم ما در رفع محرومیت زدایی از شهر و ارتقای سطح فرهنگی جامعه توسعه و افزایش تعداد کتابخانه های شهر و احداث کتابخانه های جدید در شهرکها و مناطق اطراف شهری با هدف تحت پوشش قرار دادن ساکنان این مناطق از خدمات کتابخانه ای باید باشد. برای رفع این مشکل زمین مناسب برای احداث کتابخانه جدید در شهرک شیخ شهاب الدین اهری در نظر گرفته شده است که علیرغم پیگیریهای متعدد اداره کتابخانه های شهرستان برای تملک آن، هنوز تملک آن توسط این اداره تحقق نیافته است. معاون فرماندار اهر با بیان این واقعیت که فضا و امکانات فعلی کتابخانه های اهر پاسخگوی نیاز شهروندان اهری نیست در اختیارگیری این قطعه زمین برای احداث کتابخانه جدید در اهر را نیازمند پیگیری و عنایت جدی از سوی اداره کل کتابخانه های عمومی استان و انجمن کتابخانه های اهردانست. سمندری با ذکر این نکته که شهروندان اهر اهل فرهنگ و مطالعه می باشند و علیرغم گسترش روز افزون فضاهای مجازی، همچنان به ارزش حضور کتاب در زندگی خود واقفند، گفت: برای پررنگتر نمودن نقش کتاب در جامعه و گسترش فرهنگ مطالعه، روزامدسازی منابع مطالعاتی جدید در گروهای سنی مختلف، ایجاد کتابخانه و قرار دادن کتاب در دسترس مردم در اماکن عمومی نظیر درمانگاهها، پارکها و … راه اندازی کتابخانه سیار در سطح شهرها و روستاها و بسیاری اقدامات دیگر راهگشا و موثر خواند. سمندری در خصوص سهم نیم درصد کتابخانه ها از درآمد شهرداری نیز گفت: با توجه به اینکه گسترش فعالیتهای کتابخانه ای وابستگی به میزان اعتبار کتابخانه ها دارد از شهرداری محترم انتظار می رود همکاریهای لازم با کتابخانه را با پرداخت به موقع سهم نیم درصد آنها از درآمد شهرداری و انجام برخی فعالیتهای عمرانی مورد نیاز کتابخانه ها بعمل آورد.

رحمان ابراهیمی معاون امور کتابخانه های اداره کل کتابخانه های استان نیز در این جلسه به کارکرد کتابخانه ها در عصر جدید اشاره کرد و در ادامه سخنانش با توجه به عدم دسترسی حدود ۸۰ درصدی مردم اهر به خدمات کتابخانه ای بر ضرورت احداث کتابخانه های جدید در اهر تاکید کرده و یکی از اولویت های اداره کل کتابخانه های استان را احداث کتابخانه های جدید در شهرستانهای با تعداد کم کتابخانه عنوان کرد. ابراهیمی مهمترین مسلئه در مورد ارتقاء خدمات کتابخانه ای و خدمات خارج از کتابخانه را بحث مالی عنوان و افزود: با توجه به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور نهاد عمومی غیردولتی هست و اعتبار دولتی ندارد، تمامی هزینه های جاری کتابخانه ها منوط به پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه ها از طرف شهرداری هست. بنابراین لازم هست که شهرداری محترم در این خصوص همکاری لازم را با پرداخت به موقع این سهم به کتابخانه بعمل آورد. معاون امور کتابخانه ها و همکاری های ادلره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی ادامه داد با توجه به اینکه توسعه کتابخانه ها یکی از ارکان توسعه شهری می باشد،  چنانچه شهرداری به موقع این سهم را پرداخت نماید کتابخانه می تواند علاوه بر رفع نیازهای جاری خود در توسعه خدمات کتابخانه ای و خرید تجهیزات و منابع و حتی احداث کتابخانه گام بردارد.

مرتضی اعیانی شهردار اهر نیز در این جلسه در مورد بحث سهم نیم درصد کتابخانه های اهر گفت: با توجه به اینکه سهم کتابخانه ها از این محل تا سال ۹۳ تسویه شده است، و بخشی از این سهم در سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز پزداخت شده است، شهرداری حاضر هست در قبال باقیمانده این سهم در این دو سال، قطعه زمین مورد نظر برای احداث کتابخانه جدید در شهر را از اداره مسکن و شهرسازی اهر خریداری نموده و به عنوان پرداخت سهم نیم درصد در اختیار اداره کتابخانه های شهرستان قرار دهد. وی همچنین گفت شهرداری حاضر است بخشی از نیازهای تعمیراتی کتابخانه های اهر را نیز بعنوان بخشی دیگر از سهم کتابخانه ها ا زمحل نیم درصد انجام دهد.

الیاس ممی پور عضو حقیقی انجمن کتابخانه های اهر نیز احداث کتابخانه جدید در اهر را با توجه به ناکافی بودن تعداد کتابخانه های اهر ضروری خواند و پیشنهاد تشکیل انجمن خیرین کتابخانه ساز شهرستان را ارائه داد.

خضوعی نویسنده و فعال فرهنگی شهرستان نیز در این جلسه وجود فهم مشترکی از اهمیت وجود کتابخانه در جامعه در بین مدیران شهر را ضروری خوانده و گفت و تا این امر محقق نشود مسئله و مشکلات کتاب و کتابخانه ها همچنان بدون حل باقی خواهد ماند. خضوعی با بیان این سخن که کتابخانه ویترین فرهنگی شهر هست پیشنهاد ایجاد کمیته دائمی انجمن فرهنگ مطالعه شهرستان را با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در بین مردم از طریق بررسی و ارائه راهکارهای افزایش مطالعه داد. وی همچینین برپایی نمایشگاه کتاب از آثار نویسندگان منطقه ارسباران و همچنین تازه های نشر را در هفته کتاب سالجاری در سطح شهرستان خواستار شد.

حاتم زاده سرپرست اداره کتابخانه های عمومی اهر نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارش آماری از وضعیت موجود کتابخانه های اهر، از ادارات شهرستان برای همکاری با اداره کتابخانه های شهرستان در جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی درخواست همکاری و مساعدت نمود.