باید تحولی در فرهنگ کتاب‌خوانی صورت پذیرد

آرخا: امام جمعه اهر در خطبه های نماز جمعه این شهرستان گفت: باید تحولی در فرهنگ کتاب‌خوانی صورت پذیرد.

آیت الله حاجی‌زاده در خطبه های نماز جمعه با اشاره به ۲۴ آبان سالروز ارتحال ملکوتی علامه آیت ا.. طباطبایی(ره) گفت: این بزرگوار، صاحب المیزان شخصیت بسیار بزرگ و عالم ذوفنون بودند. شخصیتی با تألیفات متعدد و ارزشمند و تفسیر بسیار با ارزش و دارای عرفان که باید برای همه‌مان الگو بوده باشد. باید سیما و زندگی‌نامه این بزرگواران را مرور نماییم و شبیه اینها زندگی نماییم که سعادت در این است. این روز به‌عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی و کتابدار نام‌گذاری گردیده است که توجه به کتاب بسیار مهم است و از جمله مشکلاتی که متأسفانه گریبانگیرجامعه ماست، عدم گرایش افراد به‌سوی کتاب و کتاب‌خوانی است، گویا که کتاب چیز اضافه‌ای در جامعه ماست و اگر این دیدگاه و نگرش در جامعه ما ادامه یابد، در آینده فلج خواهیم شد.

امام جمعه اهر تصریح کرد: جوانان عزیز، علماء، فرهنگیان، محصلین و دانشجویان عزیز کتاب را درک نمایید و اجازه ندهید کتاب‌ها در کتابخانه‌ها خاک بخورند. جامعه‌ای که در آن مطالعه وجود نداشته باشد و در خدمت کتاب نبوده باشند، بی‌سواد و بی‌ارزش خواهد شد. حضرت آقا فرمایشات پرشماری در این زمینه دارند و در جایی می‌فرمایند: « به گمان من یکى از بدترین و پر خسارت‌ترین تنبلى‏ها، تنبلى در خواندن کتاب است. هرچه هم انسان به این تنبلى میدان بدهد، بیشتر مى‏شود.» متأسفانه بعضی از دانشجویان و دانش آموزان و طلاب نیز چنین هستند و به غیر از کتاب‌های درسی خود، کتاب دیگری را مطالعه نمی‌کنند که این عادت بسیار بدی است. باید همه در هر جا که فرصتی پیش آمد، به مطالعه کتاب‌های مفید بپردازند. البته در رابطه با کتاب و کتاب‌خوانی مطالب بسیاری هست که به علت ضیق وقت بیشتر از این به بحث ادامه نمی‌دهم.

حاجی زاده افزود: امیدوارم در منطقه‌مان تحولی راجع به کتاب‌خوانی صورت پذیرد. اینکه می‌بینید هر هفته در نماز جمعه کتابی معرفی می‌شود، دستور خود حضرت آقاست. مقام معظم رهبری می‌فرمایند: «من جوانان بسیارى را دیده‏ام، حالا افراد مسن که جاى خود دارد که حتى مطالعه کتاب رمان را هم میل ندارند! کتاب رمان را یک هفت هشت ده صفحه مى‏خوانند و مى‏گویند حوصله نداریم؛ در حالى که حاضرند بیست دقیقه یا نیم ساعت بنشینند و تبلیغات تلویزیون را که قبل از شروع فیلم سینمایى پخش مى‏شود، تماشا کنند! حاضر نیستند در این بیست دقیقه، حتى همان کتاب رمان را بخوانند، حالا نمى‏گوییم کتاب اجتماعى، کتاب سیاسى یا کتاب علمى، این ناشى از چیست؟ ناشى از عدم اعتیاد به کتاب است. مردم میل به کتاب‏خوانى ندارند. براى این باید فکرى بکنید.» متأسفانه جوانان شبانه‌روز به فضای مجازی رو آورده‌اند که البته انسان باید به‌صورت صحیح از فضای مجازی در جهت کسب علم و افزایش اطلاعات علمی و انتقال فناوری استفاده نماید.