آثار بزرگان عرصه شعر و ادب، معرف قدمت و اصالت فرهنگی ایرانیان است

آرخا: معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی گفت: آثار بزرگان عرصه شعر و ادب، معرف قدمت و اصالت فرهنگی ایرانیان است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی گفت: بهره گرفتن از کلام نغز و آثار بزرگانی چون نظامی، مولانا، حافظ، سعدی، شهریار، پروین اعتصامی و صدها ستارۀ فروزان آسمان فرهنگ و ادب این سرزمین، می‌تواند ما را در معرفی قدمت و اصالت فرهنگی سرزمین‌مان به سراسر دنیا، یاری کند.

رحیم شهرتی‌فر در کنگره بین‌المللی نظامی‌ گنجه‌ای در تبریز، با بیان اینکه باید یاد و نام حکیم، شاعر و عارف گرانمایه حکیم نظامی را بدون در نظر گرفتن ملیت، زبان و مذهب وی گرامی بداریم، اظهار داشت: فراتر از نژاد و مذهب و ملیت، ساکنان زمین باید به‌ حکم انسانیت و در کنار هم، برای کنار گذاشتن تکثرها و رسیدن به وحدت و همدلی تلاش خود را به‌کار گیرند.

وی تأکید کرد: اگرچه نظامی هزاران بیت سراسر حکمت و آموزۀ خود را به زبان فارسی سروده است که البته ناشی از رواج این زبان در بین شعرا و افراد برجسته عصر او بوده، اما امروز پس از کشمکش‌های فراوان بین قومیت‌های مختلف باید به این نتیجه رسیده باشیم که بزرگان و دانشمندان خود را بدون توجه به زبان و قومیت آنها و فقط به دلیل تأثیرگذاری مثبت آثارشان قدر بدانیم.

معاون استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نظامی با آثار ارزشمند خود قرن‌هاست که مایۀ مباهات ایران و ادبیات فارسی است، اضافه کرد: شکوه اندیشه و سخنان حکیمانه نظامی، اندیشمندان و سخن‌شناسان را به این موضوع معترف می‌کند که اگر چنین شاعری در هرکجای دنیا با هر زبان و مرام و مذهبی بود و می‌توانست چنین آثار گران‌سنگی را خلق کند و از خود به یادگار بگذارد، باید پاس داشته شود.

شهرتی‌فر خاطرنشان کرد: نظامی عارف بزرگی است که در آثاری چون مخزن‌الاسرار، رمز آفرینش و تعالی انسان را بازگو می‌کند. تقید او به مذهب، او را از شاعران هم‌عصر خود متمایز کرده و موجب شده او از مداحی درباریان و نفس‌پرستی در امان بماند.

وی ادامه داد: اگرچه نظامی شاعری افسانه‌ساز و داستان‌پرداز است و در منظومه‌های بی‌بدیل «خسرو شیرین» و «لیلی و مجنون» از عشق مجازی سخن می‌گوید اما عفت و پاک‌دامنی و تعالی فکری‌ وی به حدی بوده که در هیچ جای این دو منظومه و هیچ‌کدام از آثار دیگرش، سخنی خلاف ادب و عرف وجود ندارد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌ شرقی اظهار کرد: برگزاری چنین کنگره‌هایی به‌منظور گرامی‌داشت بزرگان علم و ادب سرزمین‌مان و در کنار آن توجه به اتحاد و وحدت ملی و فراملی بسیار حائز اهمیت است.

شهرتی‌فر تصریح کرد: این کنگره‌ها در کنار ادای دین به فرهیختگان این آب‌وخاک باید وسیله‌ای برای اتحاد، همدلی و نشر اندیشه‌های ارزشمند صاحبان آثاری باشد که جهان‌ شمول‌اند و در قیدوبند مرزهای جغرافیایی و مذهبی و سیاسی نمی‌گنجند.