فردی به شهریار خود پیوست

آرخا: اصغر فردی شاعر، ادیب، پژوهشگر و شاگرد استاد شهریار بر اثر ایست قلبی در ۵۵ سالگی درگذشت.

اصغر فردی در سال ١٣۴٢ در تبریز متولد شد. تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ادبیات فارسی در ایران انجام و تا مقطع دکترای زبان‌شناسی در خارج از کشور پی گرفت.

تصحیح «دیوان صافی تبریزی»، «شهریار و انقلاب»، «تبریزیات»، «شورش‌ ما» و چند آلبوم صوتی از آثار منتشره اصغر فردی است. از خدمات ماندگار فردی ضبط و ثبت و ماندگار ساختن صدای استاد شهریار است.

سال گذشته در دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر با اهدای سروبلورین از اصغر فردی به عنوان برگزیده به‌ عنوان برگزیده «ده سال شعر و ادب ترکی ایران» تقدیر شد.

درگذشت فردی؛ ضایعه ای برای دوستداران شهریار است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی پیام تسلیتی را برای درگذشت اصغر فردی شاعر، محقق و شهریارپژوه برجسته، صادر کرد.

محمد محمدپور” در این پیام آورده است: ایران‌زمین به ویژه آذربایجان در طول تاریخ، همواره مهد فرهیختگان و شعرای بلندآوازه بوده و در عصر ما این نام و آوازه‌ی شهریار شعر ایران است که بر تارک شعر و ادب این مرز و بوم می‌درخشد، وی ذخیره‌ی گرانبهای فرهنگ و  ادب ایران و جهان است و یاران و همراهان این شاعر شهیر و روشن ضمیر نیز هر یک به نوبه‌ی خود سهمی در بالندگی شعر و ادب این سرزمین گوهرپرور داشته‌‌اند.

خبر درگذشت اصغر فردی ضایعه ای برای اهالی فرهنگ و ادب استان و دوست داران شهریار ملک سخن و هنر فاخر شعر است، وی از جمله شعرای برخاسته از دیار ادب‌پرور آذربایجان و یار و همنشین استاد شهریار بود و نقشی ماندگار در صحنه ی ادبیات استان از وی به یادگار خواهد ماند.

نام اصغر فردی با شهریار گره خورده است

مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی با صدور پیامی، درگذشت «اصغر فردی» را به جامعه ادبی و فرهنگی کشور تسلیت گفت.

در پیام تسلیت وی آمده است:  نام اصغر فردی با شهریار گره خورده است و آن مرحوم همنشین و همراه استاد شهریار بخصوص در دهه آخر زندگی آن استاد فرزانه بود. صدای شهریار که برایمان به یادگار مانده است، محصول ذکاوت اوست.

با وجود این که عمرش را صرف دیده شدن استاد کرد، اما اشعار به جای مانده از مرحوم فردی، نشان از شاعری صاحب ذوق دارد.