دهه ۹۰؛ نقطه عطف عکاسی هنری و خبری در اهر

آرخا: امروز ۱۹ آگوست برابر با ۲۸ مردادماه روز جهانی عکاسی است. روزی که در اغلب نقاط جهان جشن گرفته می شود و نقش و اهمیت این هنر جهانی از زوایای مختلف مورد بازخوانی و بررسی قرار می گیرد.

عکاسی در اهر پیشینه ای دارد و نیاز به تحقیق و شناخت و معرفی هرچه بیش ترِ نخستین های این هنر در اهر و فعالیت و خدمات آنها وجود دارد. و هنرمندانی که این هنر را در اهر تقویت و توسعه داده و به نسل امروز سپرده اند.

تاریخ هنر عکاسی اهر برای همیشه به دو رویداد مهم در دهه ۹۰ افتخار خواهد کرد؛ به عرصه آمدن عکاسان جوان و تشکیل انجمن هنر عکاسی. دهه ۹۰ را می توان یک مقطع تاریخی مهم در عکاسی هنری و خبری اهر و ارسباران دانست. مقطعی که تاریخ عکاسی منطقه را به قبل و بعد از خود تقسیم می کند.

اگرچه عکاسی خبری در اهر پیشینه ای دارد و بخصوص طی دهه هشتاد در منطقه انجام گرفته است اما کار گسترده تر در این عرصه با دهه نود شکل گرفت. زلزله مرداد ۹۱ رویدادی بود که عکاسان خبری اهر به خوبی از عهده کار برآمدند و هنر خود در عکاسی مخاطرات را به رخ کشیدند. معصومه فریبرزی که به عنوان نخستین بانوی عکاس خبری در اهر خوانده می شود، در این رویداد درخشید و عکاسان دیگری که عملکرد ماندگاری برجای گذاشتند.

در همین دهه عکاسان جوان علاوه بر همکاری با نشریات و پایگاه های خبری محلی از طریق خبرگزاری های سراسری هزاران قطعه عکس از ارسباران منتشر کردند. خبرگزاری هایی چون؛ مهر، فارس، ایسنا، تسنیم و…

آنها نقش بسیار مهم و ماندگاری در انعکاس زیبایی های طبیعت ارسباران و آثار و نشانه های مواریث تاریخی و فرهنگی این منطقه و جلوه های زیبای معیشت در جوامع شهری، روستایی و عشایری آن داشته اند. همچنین به همت این عکاسان؛ جشنواره ها و همایش ها و یادواره ها و آیین های مختلف انعکاس خبری گسترده ای یافته اند.

از جمع عکاسان خبری طی سال گذشته آثار؛ سعید قاسمی، پرویز گلی زاده، معصومه فریبرزی، مصطفی قربان موحد، مهدی دایلاری و توحید مهدی زاده، علی دایلاری، امیر یوسفیان و حامد قاسمی بیش از همه در خبرگزاری های سراسری، نشریات و پایگاه های خبری محلی منتشر شده است.

عکاسی هنری نیز دارای پیشینه و دارای چندین دهه سابقه در اهر است و هنرمندانی چون محمدرضا بهمرام و علیرضا رادمان در دهه های گذشته حتی اقدام به تشکیل نمایشگاه از آثار عکاسی خود کرده اند اما به دلائلی که ذکر می شود، باز در دهه نود هنر عکاسی اهر گسترش و عمق قابل توجهی یافته است.

انجمن هنر عکاسی اهر در خرداد سال ۹۳ کلید خورد و تیرماه همان سال انتخابات هیئت مدیره آن برگزار شد و پس از یک سال در اردیبهشت ماه سال ۹۴ به ثبت رسمی رسید. افتتاحیه این انجمن به طور باشکوهی در ۱۴ بهمن ماه همان سال برگزار شد.

انتخابات هیئت مدیره این انجمن برای دوره دوم در مردادماه سال ۱۳۹۶ برگزار شد و اکنون اعضای هیئت مدیره آن؛ محمدرضا بهمرام، فرهاد زرگریان، پرویز گلی زاده، سعید قاسمی و معصومه فریبرزی است و مهدی دایلاری به عنوان بازرس این انجمن انتخاب شده است.

انجمن هنر عکاسی اهر اکنون به ریاست محمدرضا بهمرام در سال چهارم فعالیت خود قرار دارد و فعالیت های قابل توجهی انجام داده است. این انجمن که نزدیک یکصد عضو دارد؛ فعال ترین و بزرگ ترین انجمن شهرستان اهر محسوب می شود. نشریه گویا چاپ اهر طی گزارشی انجمن هنر عکاسی اهر را فعال ترین انجمن این شهرستان در سال ۹۶ معرفی کرد.

انجمن هنر عکاسی اهر از ابتدای تشکیل برنامه های متعددی را اجرا کرده است که از جمله آن ها می توان؛ برگزاری مسابقات عکاسی، اردوهای عکاسی، کارگاه ها و دوره های آموزشی عکاسی، نشست های نقد و بررسی آثار عکاسی و نمایشگاه های عکس را نام برد.

از نخستین نمایشگاه های عکس ترتیب یافته از سوی این انجمن؛ نمایشگاه عکس زیبایی های ارسباران با آثار عکاسان این انجمن بود و تازه ترین آن ها نمایشگاه عکس کاغذی از آثار عکاسی سعید قاسمی منتشره در روزنامه سراسری همشهری بود که به مناسبت روز خبرنگار در مرداد امسال دایر شد.

از رویدادهای بزرگ پیوسته با این انجمن شرکت گسترده عکاسان اهر در جشنواره ها و مسابقات عکاسی منطقه ای، ملی و بین المللی است که به کسب مقام و عناوین بسیار نایل آمده اند. سعید قاسمی از عکاسان اهر و عضو هیئت مدیره این انجمن سال گذشته موفق به کسب درجه هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

چه بسا می توان مهم ترین گام انجمن هنر عکاسی شهرستان اهر را طراحی و برگزاری جشنواره سراسری عکس ارسباران دانست. نخستین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۵ برگزار شد و برگزاری دومین دوره آن برای سال جاری برنامه ریزی می شود. این جشنواره حرکتی ابتکاری برای بهره مندی از هنر عکاسی و عکاسان کشور در ثبت و ضبط زیبایی های طبیعت و آثار و مواریث تاریخی و فرهنگی و آداب و رسوم و شیوه های معیشت در منطقه ارسباران محسوب می شود که برگزاری برنامه های عکاسی از منطقه با فراخوان و مشارکت عکاسان از سراسر کشور جزو برنامه های این انجمن است.

انجمن هنر عکاسی اهر کار ماندگاری در ارتقای هنر عکاسی شهرستان اهر، شناسایی و جذب استعدادها و آموزش آنها دارد. این انجمن از سویی و به مناسبت های مختلف در نکوداشت مقام پیشکسوتان این هنر وارد می شود که حرکت شایسته ای است.

این گزارش نگاه مختصری بر عکاسی هنری و خبری اهر و کارنامه انجمن هنرعکاسی شهرستان اهر بود و گویای همه واقعیات و عملکردها نیست.