درباره کتاب «لای لای؛ باباتی مادر»

کتاب «لای لای؛ بایاتی مادر» اثر جعفر خضوعی در ۱۸۰ صفحه به قطع رقعی و قیمت ۱۶ هزار تومان، با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات شمیسا در اهر منتشر شد.

این کتاب در موضوع بایاتی و روایت نوستالژیک برش هایی از حیات مادر در قاب بایاتی است. بایاتی گونه شعر کوتاه و گل سرسبد ادبیات شفاهی آذربایجان است. این کتاب درباره انواع بایاتی با ذکر نمونه هایی بحث کرده و در گونه های مرتبط با مادر متمرکز شده است. گونه های لای لای، نازلاما و اوخشاما که به این ترتیب یک سوی موضوع به فرزند مادر ارتباط می یابد.

در بخشی از کتاب؛ بایاتی به عنوان شعر کوتاه با گونه های دوبیتی و «طرح»فارسی و «هایکو»ی ژاپنی مقایسه شده است.

لالایی متعلق به همه مادران است و به تمام زبان ها و در میان همه ملت ها در سینه مادران جوشیده است. در ایران نیز به همه زبان های رایج لالایی وجود دارد و این کتاب اما به لالایی ترکی اختصاص یافته است که در لهجه های مختلفِ این زبان نام های مختلف دارد.

در این کتاب نمونه های لالایی در ترکی خراسانی، ترکی قشقایی، ترکی آذری، ترکی خلجی، ترکمن و … معرفی شده و در نهایت حدود ۳۰۰ لای لای ترکی آذری گلچین شده است.

محور محتوای کتاب «مادر» است و روایت رنج ها و مهربانی ها و آرزوها و فداکاری های او. حکایت می کند از مادرانی که زندگی را کار می کردند و کار را زندگی. حکایت می کند از رنج دخترانی که در سن پایین و بی عشق و اختیار به خانه بخت رفتند. صحبت از بانوانی در جامعه ترکمن ایران می کند که از این درد، گونه خاص بایاتی به نام «لأله» را ابداع کردند و…

همچنین درباره حیات مادر با عناوینی چون؛ قیزقاچیتما، یاشماق، دوواق قاپما، گؤنو، نظر و گؤزدیمک، اوغلان یا قیز؟!، سونسوز، بئشیک، مادر در قاب فرش، قصه مادر، لای لای، نازلاما، اوخشاما، قارقیش، چیچک ـ قیزیلجا و… همراه با نقل نمونه های ناب بایاتی بحث شده است.