لالایی ترکی میراث فرهنگی ماست

آرخا: در پی انتشار کتاب «لای لای؛ بایاتی مادر»، اعظم فرخزاد نویسنده نامدار اهری یادداشتی در صفحه شخصی خود نوشتند. در ادامه این یادداشت را پیش رو دارید.

خیلی از میراث های معنوی و تاریخی ما در حال انقراض است و بسیاری هم منقرض شده و اثری از آن ها نیست. امروز کمتر جوان ترک می داند لالایی ترکی چیست و شاید قریب به اتفاق مادران جوان و حتی میانسال نمی توانند یک خط هم از لالایی های قدیمی ترکی برای فرزندانشان بخوانند. لالایی هایی که عمدتاً پر بود از نکات اخلاقی، درس زندگی، عشق، ایثار و… که همگی به باد فراموشی رفتند. اکنون جمع نمودن و گردآوری این موارد که وقت، حوصله و هزینه شخصی می طلبد؛ یک ایثار است. ایثاری که نمی توان ابعاد آن را توصیف کرد. بایاتی و لالایی های ترکی میراث فرهنگی ماست و قلم در راه معرفی و جمع آوری این موارد در قالب یک کتاب بسیار ارزنده است که واقعا قیمت ندارد.

این افتخار را به همکار ساعی خاکزاد خود جناب آقای خضوعی تبریک عرض می نمایم. بسیار مایه خوشحالی است که سنگر فرهنگ اهر و قره داغ را چنین بزرگوارانی هنوز زنده نگه داشته اند.

گفتنی است؛ کتاب «لای لای؛ بایاتی مادر» اثر جعفر خضوعی در ۱۸۰ صفحه به قطع رقعی و قیمت ۱۶ هزار تومان، با شمارگان هزار نسخه از سوی انتشارات شمیسا در اهر منتشر شد.