نجات خرس قهوه ای از تله سیمی در کلیبر

آرخا: یک قلاده خرس قهوه ای در شهر کلیبر که گرفتار تله سیمی شده بود، با تلاش شبانه ماموران اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی آزادسازی و در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، به دنبال تماس تلفنی یکی از شهروندان کلیبر با حفاظت محیط زیست استان در ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه شب گذشته مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده خرس قهوه ای در تله سیمی در باغات اطراف این شهر، کارشناسان اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کلیبر به منطقه اعلام شده اعزام شدند.

کارشناسان و ماموران حفاظت محیط زیست استان ساعت ۳ صبح امروز و در شرایط جوی بارانی به محل رسیده و بلافاصله به انجام اقدامات آزادسازی خرس گرفتار مشغول شدند.

تلاش پنج ساعته ماموران حفاظت محیط زیست در عملیات شبانه

داود غنی پور، رئیس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان و سرپرست تیم عملیاتی رهاسازی خرس گرفتار در کلیبر، گفت: این خرس که در حال تقلا برای رهایی از تله سیمی بود، با تزریق داروی بیهوشی به وسیله اسلحه مخصوص پس از حدود یک ساعت بی هوش و سپس اقدامات آزادسازی این گونه مهم حیات وحش به انجام رسید.

وی افزود: پس از آزادسازی خرس گرفتار در تله سیمی، دامپزشک متخصص معاینات لازم را روی این گونه حیات وحش انجام داد و پس از کسب اطمینان از سلامت آن، کار احیای این خرس انجام شد.

غنی پور ادامه داد: عملیات آزادسازی و رهاسازی این حیوان حدود ۵ ساعت به طول انجامید و ساعت ۷:۳۰ صبح امروز این خرس قهوه ای با مشایعت یگان حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

هر گونه تله گذاری برای حیات وحش جرم است

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تقدیر از عملکرد اداره محیط طبیعی و یگان حفاظت محیط زیست شهرستان کلیبر، گفت: هر گونه تله گذاری برای حیات وحش چه در مناطق حفاظت شده و چه در غیر آن جرم محسوب شده و با متخلفین بدون اغماض برخورد قانونی خواهد شد.

میر محسن حسینی قمی افزود: در تغییرات فصول، حیات وحش نسبت به تغییر محل زیستگاه شان جهت یافتن غذای بیشتر ممکن است به سکونت گاه های انسانی نزدیک شوند.

وی ادامه داد: شهروندان محترم در صورت مشاهده حیوانات وحشی، بدون انجام هیچ اقدامی که منجر به تحریک حیوان و وادار کردن آن ها به دفاع از خود شود، با نزدیک ترین اداره حفاظت محیط زیست یا پاسگاه محیط بانی تماس بگیرند تا اقدامات لازم از سوی این نهاد مسئول انجام پذیرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: حیات وحش و تنوع گونه های آن برای محیط زیست و آینده حیات بشری بسیار مهم است و هر گونه آسیب رساندن به حیات وحش به هر بهانه ای غیر قابل پذیرش بوده و با متخلفین مطابق قانون صید و شکار و بدون اغماض برخورد خواهد شد.

حسینی قمی گفت: فردی که در کلیبر با تله گذاری موجب گرفتار شدن خرس قهوه در شب گذشته شده بود، شناسایی شده و در اسرع وقت اقدامات قانونی انجام و پرونده وی به دستگاه قضایی ارجاع خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد: افکار عمومی و دوستداران طبیعت قبول نمی کنند که چنین اقداماتی موجب آسیب دیدن محیط زیست استان و تنوع زیستی آن شود.

این گزارش می افزاید، در طول دو سال اخیر، این دومین عملیات آزادسازی و رهاسازی خرس قهوه ای از تله سیمی بوده است.