باید با تحقیق جامعه خودمان را پیش ببریم

آرخا: امام جمعه اهر گفت: باید با تحقیق جامعه خودمان را پیش ببریم و اجازه ندهیم مراکز علمی‌مان از نظر مسائل علمی و تحقیق با رکود روبرو شوند.

آیت الله حاجی زاده در خطبه های نماز جمعه این شهرستان، با اشاره به بیست‌وپنج آذر، روز پژوهش یادآور شد: مسئله پژوهش و تحقیق بسیار مهم است، عزیزان، خواهران، برادران و مخصوصاً عالمان دینی و طلاب عزیز و دانشجویان و دانش آموزان و آنهائی که با دانش و فرهنگ و علم و قلم و ادب سر و کار دارند، از تحقیق و مطالعات دست بر ندارید که انسان با علم می‌تواند به جایی برسد و جامعه با پژوهش و تحقیق می‌تواند به جایی برسد. دقت کنید که حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری دامت برکاته چقدر راجع به تحقیقات و پژوهش فرمایشاتی را بیان نموده‌اند. کشوری که تحقیق نداشته باشد، اصلاً ارزشی نخواهد داشت. کشوری که سرانه مطالعه‌اش کم بوده باشد، واقعاً خود را بدبخت نموده است. باید اوقات خود را با مطالعات و تحقیق در زمینه‌های مختلف و در علوم مختلف پر نماییم همان‌طور که دانشمندان گذشته هر کدام در رشته خود زحمت کشیده‌اند. زمانی بود که علم با این گستردگی نبود، مگر ما در فقه و اصول چقدر مسئله داشتیم؟ مگر مسائل فلسفی ما چقدر بود؟ در آن زمان دویست و خرده‌ای از یونان رسیده و بقیه یعنی متجاوز از هزار مسئله در کشور خودمان تولید شده است، دانشمندان و علمای ما پخته‌تر شده‌اند، ریاضی و فیزیک و سایر علوم نیز اینطور هستند و به تحقیق بستگی دارند.

خلاصه علیکم بالتحقیق. باید با تحقیق جامعه خودمان را پیش ببریم و اجازه ندهیم مراکز علمی‌مان از نظر مسائل علمی و تحقیق با رکود روبرو شوند و نیز از مسائل تربیتی عقب بمانند که هر دوی اینها واقعاً اگر افت نمایند، آینده بدی برای ما رقم خواهند زد.